حداقل شرایط کیفی ارائه خدمات هاستینگ

دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳


چگونه می‌توان یک شرکت هاستینگ معتبر را تشخیص داد؟

آیا شرایطی برای بررسی کیفیت خدمات شرکت‌های هاستینگ وجود دارد؟

فضای میزبانی کدام شرکت هاستینگ بهتر است؟

آیا دامنه‌ای که توسط شرکت X ثبت خواهم کرد به نام من خواهد بود و من به عنوان مالک آن شناخته خواهم شد؟

موارد بالا تعداد محدودی از سوال‌هایی است که در زمان خرید سرویس میزبانی وب و یا ثبت یک دامنه جدید در ذهن مدیران وب‌سایت‌ها نقش می‌بندد.

در ابتدا بد نیست بدانیم شرکت هاستینگ معتبر به شرکتی است که از نظر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مورد تایید و دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.

حداقل‌های کیفی شرکت هاستینگ چیست؟

به‌دنبال طرح ساماندهی ارائه دهنگان خدمات هاستینگ -میزبانی وب و ثبت دامنه- کمیسیون فضای مجازی سازمان نصر استان تهران، شرایط ارائه این خدمات را در ۱۷ بند اعلام کرده‌است. این ۱۷ بند نشان دهنده‌ی حداقل‌های کیفی یک شرکت هاستینگ می‌باشد.

حداقل‌های کیفی شرایط ارائه خدمات میزبانی وب و دامنه به شرح زیر می‌باشد:

  1. شرکت ارائه‌دهنده خدمات باید ثبت شده باشد.
  2. شرکت عضو شاخه حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان مربوطه باشد.
  3. شرکت دارای رتبه‌بندی معتبر از شورای عالی انفورماتیک کشور باید یا دارای لیست بیمه و کد اقتصادی باشد.
  4. شرکت در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده و گواهی مربوطه را ارائه دهد.
  5. ساعات اداری شرکت در وب‌سایت رسمی آن شرکت مشخص و مجموع این ساعات از ۴۰ ساعت در هفته بیشتر باشد.
  6. نام ثبتی شرکت در وب‌سایت به همراه ایمیل و نشانی و تلفن ثابت (نه همراه) درج شده باشد.
  7. شرکت باید شرایط سرویس خدمات میزبانی وب مصوب سازمان نظام صنفی را در وب‌سایت خود قرار داده و طبق آن اقدام به سرویس‌دهی کند.
  8. مشخصات پلن‌های میزبانی وب و تعرفه‌های خدمات به صورت بروز روی وب‌سایت مشخص شده باشد.
  9. امکان پاسخ‌گویی به صورت حضوری در محل شرکت در ساعات اداری وجود داشته باشد.
  10. کارشناس فروش تمام وقت جهت رسیدگی به درخواست‌ها و پاسخ‌دهی به صورت تلفنی و حضوری وجود داشته باشد.
  11. شرکت دارای پورتال کاربران با قابلیت ورود مشترکان به آن جهت مشاهده و انجام اموری مانند تمدید سرویس‌ها را داشته باشد.
  12. نحوه به‌کار گیری و وجود اطلاعات(شامل فایل‌ها، ایمیل‌ها‌ و دیتابیس‌ها) و برنامه زمان‌بندی آنها مشخص بوده و توسط کاربران قابل مشاهده باشد.
  13. شرکت دارای پورتال پشتیبانی و سیستم تیکت جهت پاسخ‌گویی باشد.
  14. شرکت دارای بخش رسیدگی به شکایات در پورتال پشتیبانی بوده یا دارای ایمیل اختصاصی جهت رسیدگی به شکایات باشد.
  15. شرکت باید ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت پاسخ اولیه درخواست‌های کتبی (مبتنی بر ایمیل با تیکت) مربوط به پشتیبانی فنی را ارسال کند. منظور از پاسخ اولیه، پاسخی است که توسط نیروی پشتیبانی سطح ۱ شرکت ارسال شده و به معنی ارجاع آن به سطوح بالاتر پشتیبانی یا شروع عملیات لازم مربوط به درخواست است.
  16. جهت بررسی این امر یک ایمیل حاوی یک لینک به صورت اتفاقی به ایمیل پشتیبانی متقاضی ارسال می‌شود و زمان بین ارسال ایمیل تا کلیک روی لینک به عنوان زمان پاسخ اولیه در نظر گرفته می‌شود.
  17. کارشناس پشتیبانی تمام وقت مستقر در محل شرکت حضور داشته و برقراری ارتباط تلفنی با کارشناس پشتیبانی در تمام ساعات اداری مقدور باشد.
پیمان نورایی مسئول کارگروه زیرساخت کمیسیون فضای مجازی، گفت: «این ۱۷بند، حداقل شرایط برای دریافت نشان اعتماد در حوزه ارائه خدمات میزبانی وب و دامنه است، شرکت‌ها با رعایت این شروط، می‌توانند تنها یک ستاره از طرح نشان اعتماد را دریافت کنند و برای دریافت مراتب بالاتر(ستاره)، نیازمند رعایت شروط تکمیلی خواهند بود.»




« بازگشت

Powered by WHMCompleteSolution