افزودن به علاقه مندی ها    چاپ این مقاله

آموزش نصب برنامه Microsoft SQL Server 2008 R2

چند نکته کوتاه قبل از نصب:
1.اگر نمی‌دونید که SQL Server چه برنامه‌ای هست و اصلا چه کاربردی دارد بهتر است که این آموزش را دنبال نکنید چون صرفا حدود 6 گیگابایت از فضای هاردتان را هدر خواهید داد!

2.نسخه R2 در حقیقت دومین نسخه اصلاح شده از برنامه Microsoft SQL Server 2008 هست. R در حقیقت معادلی همانند کلمه Service Pack است. شرکت مایکروسافت معمولا در محصولات سرور ساید خود از نماد R به عنوان تعیین شماره اصلاح برنامه استفاده می‌کند. نسخه R2 این برنامه آخرین نسخه اصلاح شده آن می‌باشد.

3.من نسخه 2008 را نصب کردم و آموزش دادم. هم اکنون نسخه 2012 این برنامه نیز موجود هست. همینطور نسخه‌های قدیمی‌تر این برنامه قبلا وجود داشتند. مراحل نصب تمامی نسخه‌ها مشابه هست با این حال من تضمین نمی‌کنم که الزاما با این آموزش شما قادر به نصب نسخه‌های دیگر این برنامه باشید.

4.همانطوری که قبلا در مقدمه گفتم من این برنامه را در سیستم عامل  Microsoft Windows 7 Ultimate Service Pack 1 نصب کردم ولی شما می‌توانید در صورت داشتن پیش نیازها، این برنامه را در هر ویندوزی نصب نمایید. این بدیهی است که این برنامه نسخه‌های غیر ویندوزی ندارد و در سیستم عامل‌هایی نظیر گنو/لینوکس و مک قابل نصب نیست.

5.این مقاله صرفا یک آموزش معمولی (در حد پایه) برای نصب این نرم‌افزار هست. برای دریافت ریز جزییات باید حتما به مقالات معتبر و زبان اصلی خود مایکروسافت در MSDN مراجعه نمایید.

6.حجم تصاویر ضمیمه شده به مقاله با توجه به اینترنت ذغالی رایج در کشور کمی بالاست (در حدود 6 مگابایت) لطفا تا لود شدن کامل تصاویر شکیب باشید!

 

پس از اجرای فایل نصب برنامه Microsoft SQL Server 2008 R2 پنجره مطابق با تصویر فوق را مشاهده خواهید کرد.

این پنجره اطلاعاتی در کلی در مورد نرم‌افزار و فرآیند نصب آن را به شما ارایه می‌دهد. با وجود اینکه این مطالب بسیار مهم هستند ولی هیچ نقش مستقیمی در نصب برنامه ندارند پس ما از آن‌ها در این مقاله صرف نظر می‌کنیم.

برای شروع مراحل اصلی برنامه از کادر خاکستری سمت چپ ستآپ، گزینه‌ی Installation را انتخاب کنید.

 

در این مرحله باید بر روی گزینه New istallation or add features to an existing installation. کلیک نمایید.

سایر گزینه‌ها مربوط به تغییر در تنظیمات نسخه‌های نصب شده قبلی، آپدیت نسخه‌های دقیمی‌تر برنامه به نسخه‌ی 2008 R2، افزودن امکانات جدید، جستجوی آپدیت جدید از طرف شرکت مایکروسافت هستند.

 

با کلیک بر گزینه فوق پنجره‌ای مشابه با تصویر زیر مشاهده خواهید کرد. این پنجره پیش نیازهای لازم برای اجرای ستآپ را بررسی می‌کند.

چنانچه بر روی دکمه Show details کلیک نمایید قادر خواهید بود که جزییات بیشتر از موارد مورد نیاز برای اجرای ستآپ که توسط همین پنجره بررسی شده‌اند را مشاهده کنید.
توجه کنید که در طول فرآیند نصب، کلید Show details همیشه نقش نمایش جزییات بیشتر را به عهده دارد.

 

همانطوری که در تصویر فوق می‌بینید در سیستم من 7 گزینه مورد نیاز برنامه‌ی نصب بود که تمامی آن‌ها در وضعیت Passed قرار دارند. ولی چنانچه با بقیه حالت‌ها مواجه بودیم چاره چیست؟

وضعیت Passed: در تمام مراحل نصب، چنانچه بخشی در حالت Passed قرار داشته باشد این بدان معناست که وضعیت آن قسمت در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

وضعیت Failed: در تمام مراحل نصب، چنانچه بخشی در حالت Failed قرار داشته باشد این بدان معناست که وضعیت آن قسمت در بدترین حالت ممکن قرار دارد. در این حالت شما قادر به ادامه قرآیند نصب نخواهید بود و مجبورید که ابتدا مشکل را رفع نموده و سپس نصب برنامه را ادامه دهید.

وضعیت Warning: در تمام مراحل نصب، چنانچه بخشی در حالت Warning قرار داشته باشد این بدان معناست که آن قسمت در وضعیت بدی قرار دارد. در این حالت بر خلاف وضعیت Failed امکان ادامه فرآیند نصب وجود خواهد داشت ولی بهتر است که برای جلوگیری از هرگونه خطا و مشکل احتمالی هر چه زودتر به موردی که Warning به آن اشاره کرده رسیدگی شود.

وضعیت Skipped: در تمام مراحل نصب، چنانچه بخشی در حالت Skipped یا همان Not applicable قرار داشته باشد این بدان معناست که آن قسمت در وضعیت خوبی قرار دارد ولی برای استفاده بهینه از آن بهتر است تا به نکاتی که در توضیحات آمده است عمل شود تا وضعیت از حالت Skipped به حالت Passed تغییر کند.

در تمام مراحل نصب چنانچه تمامی موارد پیش نیاز در سیستم شما آماده نبود و در حالت‌هایی به غیر از Passed قرار داشت شما می‌توانید بدون متوقف کردن برنامه نصب مشکل را در صورت امکان رفع نموده و سپس با کلیک بر روی دکمه Re-run وضعیت جدید را مشاهده کنید

در نهایت در صورت راضی بودن از تمامی وضعیت‌های اعلام شده برای ادامه‌ی فرایند نصب بر روی دکمه OK کلیک کنید.

 

این مرحله مربوط به تعیین این مورد است که نسخه‌ای که قصد نصب آن را داریم یک نسخه‌ی آموزشی، ناقض، محدود و رایگان است و یا یک نسخه‌ی کامل و خریداری شده؟
چنانچه گزینه‌ی Specify a free edition را انتخاب کنید گزینه‌های نصب نسخه رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. گزینه‌ی Enter the product key مختص مشتریانی است که نسخه‌ی اصلی برنامه SQL Server را از Microsoft خریداری کرده‌اند. نسخه‌ی غیر رایگان از امکانات بیشتری نصبت به نسخه‌ی رایگان برخوردار است.

از اونجایی که ما در یک کشور آزاد و اسلامی زندگی می‌کنیم و دزدی و دروغ در فرهنگ ما هیچ نقشی ندارد، ما گزینه‌ی Enter the product key را انتخاب می‌کنیم تا نشان دهیم که چقدر پولدار و Cool ی هستیم و البته هیچکس هم خبر ندارد که از ابتدا در حال استفاده از نسخه‌ی کرک شده هستیم! :)

در صورت اتمام کلنجار با وجدان خود بر روی دکمه Next کلیک کنید!

 

این صفحه مربوط به پذیرش قوانینی است کف فی ما بین شرکت مایکروسافت و شما، برای نصب این برنامه بسته می‌شود. چنانچه حوصله داشتید قوانین را خواندید و تصمیم گرفتید که با آن‌ها موافق باشید تیک گزینه‌ی I accept the license terms. را بزنید تا کلید Next برای رفتن به مرحله‌ی بعدی فعال شود.

چنانچه با خواندن قوانین دچار حس عذاب وجدان ناشی از استفاده از نسخه‌ی کرک شده گشتید می‌توانید با کلیک بر روی دکمه‌ی Back به مرحله‌ی قبلی برگردید و یک نسخه رایگان را نصب کنید و یا از یک سریال معتبر که خودتان خریداری کرده‌اید استفاده کنید! :)

گزینه‌ی Send feature usage data to Microsoft... (حوصله نداشتم کامل بنویسمش!) مربوط به این است که چنانچه تمایل داشتید با فعال کردن آن، مشخصات سیستم، نحوه‌ی نصب و کلیه فرآیندهای جاری را به صورت کاملا خودکار برای شرکت مایکروسافت بفرستید. این اطلاعات به این شرکت کمک می‌کند تا برنامه نصب بهتری در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

به هر حال ما نه وجدان داریم و نه حوصله خواندن قوانین و نه حتی کمک به مایکروسافت! پس تنها گزینه اول را فعال کرده و برای رفتن به مرحله بعدی بر روی Next کلیک می‌کنیم.

 

در این مرحله چنانچه برای ادامه فرآیند ستآپ تشخیص دهد که نیاز به نصب برنامه و یا فایل جانبی دارد، آن را در لیستی نمایش خواهد داد. زمانی که من در حال نصب SQL Server بودم تنها Setup Support Files مورد نیاز بود که در تصویر بالا مشخص شده است. ممکن است چیزی که شما می‌بینید با تصویر من کمی متفاوت باشد.

برای نصب موارد جانبی خواسته شده بر روی Install کلیک کنید تا پس از نصب آن‌ها به طور خودکار مراحل نصب نرم‌افزار Microsoft SQL Server 2008 R2 ادمه پیدا کند.

 

در این بخش پیش نیازهای نصب و اجرای برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد که با پیش نیازهای اجرای ستآپ که در مراحل قبل بررسی کردیم متفاوت است.

کلیه موارد نظیر دکمه‌های Show details و Re-run و وضعیت‌های Passed و Failed و Warning و Skipped همانند مراحله قبلی هستند و به همین خاطر از توضیح مجدد آن‌ها خودداری می‌کنم.

در صورت راضی بودن از وضعیت‌های موجود بر روی دکمه Next کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

 

این مرحله برای انتخاب حالت کلی نصب است. انتخاب گزینه‌ی SQL Server Feature Installation فرآیند نصب را به سمتی می‌برد که شما قادر باشید تا در مراحل بعدی امکانات مورد نظر خودتان را از لیست ارائه شده انتخاب و پیکربندی نمایید.

گزینه‌ی SQL Server PowerPivot for SharePoint امکاناتی جهت نصب PowerPivot تحت شبکه SharePoint 2010 به شما می‌دهد. SharePoint یکی دیگر از نرم‌افزارهای مایکروسافت جهت برقراری ارتباط از راه دور بین اعضای یک تیم برنامه‌نویسی است.

گزینه‌ی All Features With Defaults این امکان را به شما می‌دهد که بر خلاف گزینه‌ی اول، تمام ویژگی‌ها و امکانات بدون دخالت شما و به طور خودکار برای نصب انتخاب شوند. چنانچه این گزینه را انتخاب کنید قادر به حذف ویژگی‌های خاص از فرآیند نصب نخواهید بود.

ما گزینه نخست را انتخاب می‌کنیم و فرآیند نصب را دنبال می‌کنیم.

 

با توجه به اینکه در مرحله قبلی SQL Server Feature Installation را انتخاب کردیم در این بخش باید Feature ها و یا در حقیقت امکانات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

اگر در مورد گزینه‌های موجود در این مرحله اطلاعی ندارید، برای راحت شدن خیالتان روی دکمه Select All کلیک کنید و سپس با کلیک بر روی دکمه‌ی Next به مرحله بعدی بروید.

 

باز هم در این مرحله با تعدادی از پیش نیازهای نصب صحیح برنامه مواجه خواهید شد. پس از بررسی وجود پیش نیازها بر روی دکمه‌ی Next کلیک نمایید.

 

این مرحله مربوط به تعیین نام و محل نصب برنامه است. Microsoft SQL Server این قابلیت را دارد که چندین بار و به طور کاملا مجزا در یک سیستم نصب شود به همین خاطر هر کدام از نسخه‌ها می‌توانند نام و آدرس نصب متفاوتی داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنم که تنظیمات این بخش را به حالت پیش فرض رها کنید و بر روی دکمه Next کلیک نمایید.

 

در این قسمت میزان فضای اشغال شده توسط برنامه در فضای هارد دیسک شما نمایش داده می‌شود. چنانچه درایوی که در حال نصب برنامه هستید فضای لازم را نداشته باشد و یا درایو سیستم عامل شما فضای کافی برای نصب فایل‌های لازم را نداشته باشد در این بخش با خطا مواجه خواهید شد.

در صورت مواجه شدن با خطا در این مرحله ابتدا بر روی دکمه‌ی Back کلیک کرده تا به مرحله‌ی قبلی بروید. سپس محل نصب برنامه را تغییر دهید و یا با حذف فایل‌ها و برنامه‌های اضافی، فضا را برای نصب SQL Server خالی نمایید.

توجه نمایید که در هر صورت بخشی از برنامه در درایو سیستم عامل شما نصب خواهد شد پس حتما باید درایو سیستم عامل شما در کنار درایوی که برنامه را در آن نصب می‌کنید فضای کافی را داشته باشند.

در نهایت در صورت فراهم بودن فضای کافی بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

 

در این مرحله باید برخی از تنظیمات عمومی و مهم SQL Server را قبل از نصب انجام دهید. این تنظیمات شامل دو بخش Service Accounts و Collation است.

در تب Service Accounts مشخص می‌شئد که کدام کاربر اجازه دسترسی به کدام سرویس‌ها را دارد. برای جلوگیری از گیج شدن بر روی Use the same account for all SQL Server services کلیک نمایید تا به کلیه سرویس‌ها اجازه دسترسی از طریق کاربر فعلی را بدهید.

 

تب Collation مربوط به تنظیمات زبان برنامه است که خود شامل دو بخش است. در این قسمت شما به عنوان یک پیکربند سرور باید موتور بانک اطلاعاتی و سرویس آنالیز را طوری تنظیم کنید که با زبان محلی جایی که بانک اطلاعاتی قرار است در آن مورد استفاده قرار بگیرد هماهنگ باشد.

مثلا همانطوری که در شکل فوق مشاهده می‌کنید من با کلیک بر روی دکمه‌های Customize زبان فارسی را برای دو بخش موتور بانک اطلاعاتی و سیستم آنالیز تنظیم کردم.

در نهایت پس از کانفیگ کردن هر دو بخش بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

 

در این مرحله باید تعیین کنید که هویت کاربران به چه طریق اعتبارسنجی شود. چنانچه گزینه‌ی Windows authentication mode را انتخاب کرده باشید، با استفاده از نام‌کاربری و گذرواژه موجود در سیستم عامل ویندوز، هویت کاربر شناسایی خواهد شد. در حقیقت SQL Server در این حالت اینطور فرض می‌کند که اگر شخصی به نام‌کاربری و گذرواژه ویندوز دسترسی دارد، پس حتما صاحب آن نام کاربری است.

چنانچه حالت Mixed Mode را انتخاب کرده باشید به غیر از تایید هویت توسط نام‌کاربری و گذرواژه ویندوز نیاز به تایید شدن توسط یک گذرواژه ثانویه است. این گذرواژه پس از انتخاب حالت Mixed Mode در کادرهای زیرین قابل انتخاب است.

پس از انتخاب یکی از این دو حالت لازم است که در بخش Specify SQL Server administrators نام‌های کاربری مجاز سیستم عاملی که ستآپ در آن در حال اجرا شدن است انتخاب شوند. توجه کنید که فقط نام‌های کاربری که در این بخش انتخاب می‌شوند قادر خواهند بود که به موتور بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.

شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی گزینه Add Current User نام کاربری که در حال حاضر با آن به ویندوز خود لاگین کرده‌اید (و در حال نصب برنامه با آن هستید) را به عنوان یکی از نام‌های کاربری مجاز انتخاب نمایید.

پس از اعمال تغییرات بر روی دکمه‌ی Next کلیک نمایید تا وارد مرحله بعدی شوید.

 

در این مرحله باید نام‌های کاربری مجاز برای دسترسی به سرویس آنالیز را مشخص نمایید. همانند مرحله قبل با کلیک کردن بر روی دکمه‌ی Add Current User امکان افزودن نام‌کاربری جاری وجود دارد.

دلیل اینکه ما دو بار نام‌های کاربری مجاز را در فرآیند نصب مشخص کردیم این است که عملا دو سرویس موتور بانک اطلاعاتی و سرویس آنالیز سیستم‌هایی جداگانه هستند.

پس از افزودن نام‌های کاربری مجاز بر روی Next کلیک نمایید.

 

این مرحله نحوه گزارش برنامه بابت خطاها را تعیین می‌کند. چنانچه Install the native mode default configuration را انتخاب کرده باشید گزارش‌ها به شرکت مایکروسافت ارسال خواهد شد.

با انتخاب گزینه Install the SharePoint integrated mode default configuration گزارش از طریق برنامه SharePoint ارسال و مدیریت خواهد شد.

با انتخاب گزینه Install, but do not configure the report server ستآپ بدون کانفیگ کردن سیستم گزارش به اتمام خواهد رسید. شما بعدا قادر خواهید بود که این گزینه را فعال کنید.

پس از انتخاب گزینه مورد نظر خود بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

 

در این قسمت مشخص می‌کنید که چه چیزهایی باید به عنوان گزارش به مقاصدی که در مرحله قبل انتخاب کردید ارسال شوند. می‌توانید در صورت نیاز تیک هیچ گزینه‌ای را نزنید!

در نهایت بر روی دکمه‌ی Next کلیک نمایید.

 

در این بخش تعدادی دیگر از پیش‌ نیازهای نصب را مشاهده خواهید نمود.

در صورت فراهم بودن تمام شرایط بر روی دکمه‌ی Next کلیک نمایید.

 

در این پنجره کلیه تنظیمات و سرویس‌هایی که در طول فرآیند نصب انتخاب کردید به طور خلاصه به شما نشان داده خواهد شد. چنانچه موردی را نمی‌پسندید این فرصت را دارید تا با کلیک بر روی دکمه‌ی Back گزینه‌ی مورد نظرتان را اصلاح نمایید.

توجه کنید که در صورتی که بر روی دکمه‌ی Install کلیک کنید نصب برنامه آغاز خواهد شد و هیچ راه بازگشتی جز Cancel کردن و تنظیم مجدد برنامه از ابتدا برای اصلاح موارد وجود نخواهد داشت.

چنانچه تمام اطلاعات فوق را تایید می‌کنید بر روی دکمه‌ی Install کلیک نمایید تا نصب آغاز گردد.

 

در این مرحله به چیزی دست نزنید! فقط چنانچه از نصب برنامه منصرف شده‌اید بر روی دکمه‌ی Cancel کلیک نمایید.

 

پس از اتمام فرآیند نصب پیغامی همانند تصویر بالا مبنی بر اینکه باید ویندوز خود را پس از اتمام نصب ریستارت نمایید مشاهده خواهید نمود.

بر روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

 

چنانچه پنجره فوق و پیغام Your SQL Server 2008 R2 installation completed successfully. را مشاهده می‌کنید این بدان معناست که فرآیند نصب به اتمام رسیده است. 

هم اکنون بر روی دکمه‌ی Close کلیک نمایید و سپس ویندوز خود را ریستآرت کنید. اکنون به راحتی می‌توانید از برنامه‌ی Microsoft SQL Server 2008 R2 خود استفاده نمایید.

 
 
نوشته شده توسط آرما (علیرضا مؤیداحمدی)


آیا این پاسخ مفید بود؟

خوانده شده




Powered by WHMCompleteSolution