افزودن به علاقه مندی ها    چاپ این مقاله

نام دامنه چیست؟

نام دامنه یا دومین (Domain) نامی است که وب سایت شما در اینترنت با آن شناخته میشود. 
نام دامنه ها عموما از دو بخش اصلی نام و پسوند تشکیل شده اند. بخش نام را شما بصورت دلخواه ( و با شرط اینکه کسی پیش از شما آنرا برای خود ثبت نکرده باشد) انتخاب مینماید و بخش پسوند بر اساس قوانین و روشهای بین المللی مشخص میشود. پسوندهای زیادی در دنیا وجود دارند که هرکدام برای هدفی خاص بوجود امده اند(بطور مثال .com برای امور تجاری .tv برای شبکه های تلویزیونی .ir برای سایتهای ایرانی( شما میتوانید هرکدام از پسوندهای موجود را برای دامنه خود انتخاب کنید. هر قسمت از دامنه با (.) از هم جدا می شود. 

پسوند
نام دامنه
com
domain name
دامنه بر اساس پسوند به دو دسته اصلی تقسیم می گردد:

۱- دامنه های عمومی: 

اين پسوند ها براي ثبت و استفاده عموم و هر نوع كاربري مجاز (قانوني) قابل استفاده مي باشند. ثبت اين دامنه ها از طريق شركت هايي با عنوان Registrar كه توسط ICANN معتبر اعلام شده اند يا نمايندگي هاي مجاز آنها امكان پذير مي باشد. هر چند دامنه هاي فوق هر يك از اختصارهايي براي منظور خاص اقتباس گرديده اند ارگانها و مراكز غير انتفاعي ، .net شبكه و خدمات اينترنتي ، .com بنگاهها و مراكز اقتصادي، ولي در عمل محدوديتي براي استفاده از اين پسوندها وجود ندارد.
۲- دامنه های اقلیمی یا کشوری:

علاوه بر پسوند ها عمومي، كشورهاي مختلف نيز مي توانند اقدام به درخواست پسوند با كد اختصاري كشور خود (دو حرفي) را به نمايند.بطور مثال این گونه پسوند در ایران بصورت .ir می باشد در انتخاب نام دامنه خود به موارد زیر توجه داشته باشید:
    • این یک سرویس جهانیست و امکان اصلاح نام دامنه ثبت شده وجود ندارد پس در انتخاب اولیه نام آن دقت کافی داشته باشید.
    • حداقل زمان ثبت یک دامنه ۱سال میباشد و در صورت عدم تمدید پس از ۱سال آن دامنه از مالکیت شما خارج شده و دیگران میتوانند آنرا برای خود به ثبت رسانند.
    • استفاده از نامهای ممنوعه در قوانین جهانی (مانند نام گروهای خرابکاری اینترنتی) ممکن است باعث مسدود شدن نام دامنه شما توسط موسسه انحصاری ثبت دامنه (ICANN) شود پس در انتخاب نام دامنه خود دقت فراوانی را مبذول دارید.
    • شباهت اسمی دامنه شما با نام کمپانی های بزرگ ممکن است دردسرهایی از جمله مسدود شدن نام دامنه را برایتان بدنبال داشته باشد پس پیش از ثبت دامنه تحقیق کافی در رابطه با نام آنرا داشته باشید.

اگر با مشکلی مواجه شدید تیم پشتیبانی ایران سرور میتواند با یک درخواست پشتیبانی شما را بیشتر راهنمایی نماید.


آیا این پاسخ مفید بود؟

خوانده شده




Powered by WHMCompleteSolution